Hedefleri Belirlemenin
Önemi ve Hedeflerin Analizi
Hedefler eğitim
etkinliklerinin karşılaştırılmasında işaretçidirler.
v Belirlenen
hedeflerin açık ve anlaşılır olması gerekir.
v Bir öğretim
programı hazırlanırken hangi tür hedeflerin seçileceğini biliyor olmak
da önemlidir
v Çünkü
bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor hedefler farklı biçimlerde analiz edilir.
v Bu yüzden
önce hedefin hangi öğrenme alanı ile olduğu belirlenir.
Bir Hedefte Bulunması Gereken
Özellikler
1) Hedef cümlelerinin sonunda ne
kazanılacağını ifade eden kelime kullanılmalıdır: Bilgisi,
becerisi, gücü, yeteneği, alışkanlığı vs. veya “bilme” ekiyle biten bir bileşik
sözcük.
Örnek: - Matematik
dersinde dört işlemden yararlanarak problem çözebilme (çözme yeteneği)
- Bilgisayar Programlama dersinde,
verilen bir problem durumunun çözümüne en uygun programı hazırlayabilme
2) Hedefin ilgili olduğu konu alanı
belirtilmelidir.
Örnek: - Felsefede
geçen temel kavramların bilgisi
Bilgisayarda
donanım parçalarını tanıyabilme
Bilimsel
yöntemi kullanabilme (Yanlış).
Doğrusu:
Fen Bilgisi
dersinde verilen doğal problemlerin çözümünde bilimsel yöntemi kullanabilme)
3) Açık-Seçiklik:
Örnek: - Biyoloji
Dersinde sürüngenlerin sindirim sistemi bilgisi
Problem Çözme ile ilgili süreçler bilgisi (Yanlış).
Doğrusu:
Mat. Der.de tam
sayılarla ilgili problemlerin çözümünde süreçler bilgisi
Bilgisayarda
komutları kullanabilme (Yanlış). Doğrusu: Bilgisayarda işletim
sistemlerine ilişkin komut işlemlerini yapabilme
4) Öğrenciye Davranışına Dönüklük:
Örnek: - Türkçe
Der.de noktalama işaretlerini kullanma becerisinin öğretilmesi (Yanlış).
Doğrusu:
- Türkçe Der.de noktalama
işaretlerini kullanabilme
Öğrencilere
disket ile ilgili işlemleri yapma
becerisi kazandırmak (Yanlış). Doğrusu:
Bilgisayar Der.de disket ile ilgili işlemleri yapabilme
5) Genellik-Sınırlılık
Genellik ilkesi; Hedef cümlesinin yeterince kapsamlı olmasını ifade
eder. Genellik, hedefin yazıldığı plan türüne göre değişir: Örneğin:
- Türkçe Der. Günümüz Türkçesiyle
yazılmış düzeyine uygun bir metni anlayabilme (Yıllık plan)
- Türkçe Der. Günümüz Türkçesiyle
yazılmış düzeyine uygun bir öyküyü anlayabilme (Ünite planı)
Türkçe Der.de Ömer Seyfettin’nin “Forsa” adlı
öyküsünü anlayabilme (Günlük plan)
Örnek: - 5 ile 7’ yi çarpma gücü (Yanlış.
Doğrusu):
Mat. Der.de sayılar arasındaki belli
ilişkileri kavrama gücü
Bil. Der. Eternet kartının
kurulumunu yapabilme (Yanlış. Doğrusu):
Bil. Dersinde bilgisayarın temel
donanım bileşenlerinin kurulumunu yapabilme
Sınırlılık ilkesi: Hedef cümlesi
öğrenciye kazandırılacak tek bir özelliği içermelidir.
Örnek:- Türkçe
Der.de duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak anlatabilme (Yanlış)
Bilgisayar Der. de bilgisayarın
donanım parçalarını monte edebilme ve onların arızalarını giderebilme
HEDEF TÜRLERİ-UZAK HEDEFLER
Uzak hedefler toplumun
politik felsefesini, anayasa doğrultusunda varmak istediği konumu gösteren
hedeflerdir.
Milli Eğitimin amaçları
(ulusal eğitim felsefemiz) uzak hedef olarak nitelendirilebilir.
Eğitimin genel hedefleri
saptanırken yol göstericidir.
HEDEF TÜRLERİ-UZAK HEDEFLER
1739 Sayılı Türk Milli Eğitim Temel Kanunu’nun 2. maddesinin sonfıkrasında,
Türk Milli Eğitiminin “uzak hedefi” şöyle belirtilmektedir:
Bir yandan
Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu artırmak, öte
yandan milli birlik ve bütünlük içinde iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı
desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk Milletini çağdaş uygarlığın yapıcı,
yaratıcı ve seçkin bir ortağı yapmaktır.
HEDEF TÜRLERİ-GENEL HEDEFLER
§
Genel hedefler, uzak
hedeflere götürücü nitelikteki hedeflerdir.
§
Okulların genel hedefleri bu
türdendir.
§
Okulların hedefleri, genel
hedeflerin çerçevesi içinde kalınarak okulun yetiştireceği insan gücünün
mahiyeti dikkate alınarak saptanır
HEDEF TÜRLERİ-GENEL HEDEFLER
Özel hedefler, bir çalışma alanı veya dersler için hazırlanmış, öğrencilere kazandırılması uygun görülen davranışları gösterir.
§
Bir öğrencinin
yetiştirilmesi için gerekli eğitim durumlarının kararlaştırılmasında ve değerlendirilmesinde
kullanılan hedef sözcüğü özel hedefleri ifade etmektedir.
§
Özel hedefler davranışların
sembolü, değerlendirilmesinde yol gösterici ve ölçüt olmaktadırlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder