Bu Blogda Ara

Öğretim Hedeflerinin Geliştirilmesi


ALANLARIN KARŞILIKLI İLİŞKİLERİ

Öğretimi tasarlarken üç alanı birlikte ele almalıyız.Bunlar konularımızı ve genel amaçlarımızı etkileyeceğinden üç düzeyi de incelemeliyiz.Bunların iki şekilde birbiriyle ilgili olduğunu unutmamalıyız.

Birincisi tutumsal gelişme,diğer alanlardaki başarılı öğrenmeyi izleyebilir.Öğrenciler çoğunlukla öğretim başarılı olmadan önce dersi öğrenmeye güdülenmek ihtiyacındadır.

İkincisi tek bir hedef,iki ya da hatta üç alanda da öğrenme içerebilir.Öğrenilmiş davranışların çoğunda zihinsel,duyuşsal ve psikomotor özellikler vardır.

ÖĞRETİM HEDEFLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim hedeflerinin yazılması,öğretim geliştikçe bazı değişiklikler ve ilaveler yapılmasını gerektiren geliştirme faaliyetleridir.
    Bazı durumlarda öğretim faaliyetleri belirtilinceye ya da değerlendirme yöntemleri belirleninceye dek konunun "gerçek" hedefleri oluşmaz.

HEDEFLERE YÖNELİK YAKLAŞIMLAR
Öğretim tasarımcıları programlanan öğretimden geliştirilen açık hedeflerin kullanılmasında ısrar etmektedir.
Mager yaklaşımı(1984) bilişsel,duyuşsal ve psikomotor alanlar için de hedeflerin yazılmasına uygulanmıştır.

BİLİŞSEL ALANDA HEDEFLERİN YAZILMASI
 
Hedeflerin yazılması konusunda belirgin iki   yaklaşım vardır:
1.   Davranışsal Hedefler
2.    Bilişsel Hedefler
 
Davranışsal Hedefler
 
Öğrencinin,öğretimde belirlenen bilgi ya da becerilerde uzmanlaştığını  gösterecek  davranışlar nelerdir?
Öğrencinin yapması gereken öğrenmeyi tanımlayan bir eylem fiiliyle başlayın;
Ø   ad verme
Ø     uygulama
Ø   düzenleme
Ø   karşılaştırma
Eylem fiilinden sonra, ele alınacak konuyu tanımlayan ders konusunu ele alın;
Ø  Bir cümlede kullanılan dilbilgisi öğelerine ad verme.
Ø   Bir video kayıt cihazını çalıştırma.
Ø   Birleştirmek için parçaları düzenleme.
Ø   Politik konularda ifade edilen görüşleri karşılaştırma.

 Örneğin;
  Grafik olarak sunulan bilginin sınırlı cevaplar sağladığını anlar.(eylem)
  Kelime işlemcide oluşturduğu metni düzenler.(konu)
Gereken öğrenme davranışını tanımlamak için uygun eylemin seçilmesi hedeflerin yazılmasındaki zor bölümlerden biridir.

BAŞARI DÜZEYİ
   Performans standardı ya da kriteri en düşük düzeyde kabul edilebilir performansı gösterir.
q   Ne kadar iyi?
q    Ne kadar ?
q  Ne kadar yeterli?
q    Ne kadar eksiksiz?
                    Gibi sorulara yanıt oluşturur.

PERFORMANS KOŞULLARI
Koşullar,değerlendirme koşullarının oluşmasında gerekli kaynaklardır.Bunlar değerlendirmenin yapılacağı koşulları belirler.
Örn:
     Rehber olarak hastanenin krokisini kullanarak,%100 yetkinlikle tüm yangın söndürücülerini ve acil çıkışları yerleştir.
      Ödev olarak verilen okumalara dayalı olarak, eski iki uygarlığın kültürlerini karşılaştır.
      Üç dakikada,ölçüm aletini çalıştır,sıfırla.

ü Mager türü hedefler,bu örneklerde gösterilen hedef şeklini takip eder.
    Cümleler basit ve açık olmalıdır.
    Hedeflerin yazılmasını zorlaştırdığı ve öğrencilerin kafasını karıştıracağı için ayrıntılardan kaçınılmalıdır.
ü Davranışsal hedeflerin belirlenmesi için kullanılabilecek alternatif bir yaklaşım nihai ve destekleyici hedeflerin kullanılmasıdır.
temel hedef=nihai hedef
ü Davranışsal terimlerde bu,konu için genel amaç olarak belirtilen bütünsel öğrenme çıktısını tanımlar.Genel amaca ulaşılabilmesi için birden fazla nihai hedefe ihtiyaç olabilir.

Örneğin;
Konu:Bilgisayar kasası
Genel Amaç:Yavaş çalışan bilgisayar için kasanın temizlenip ayarlanması
Nihai Hedef:Kasanın temizliğinin yapılması
Nihai hedeflere ulaşılmasını sağlayan alt hedeflere destekleyici hedefler adı verilir.

Destekleyici hedefler;
   Kasanı elektrikle bağlantısının kesilmesi
   Topraklama yapılması
   Kasanı açılması
   Temizlenmesi
   Kasanın kapatılması


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder