ALANLARIN
KARŞILIKLI İLİŞKİLERİ
Öğretimi tasarlarken üç alanı birlikte ele
almalıyız.Bunlar konularımızı ve genel amaçlarımızı etkileyeceğinden üç düzeyi
de incelemeliyiz.Bunların iki şekilde birbiriyle ilgili olduğunu unutmamalıyız.
Birincisi tutumsal gelişme,diğer alanlardaki başarılı öğrenmeyi izleyebilir.Öğrenciler çoğunlukla öğretim başarılı olmadan önce dersi öğrenmeye güdülenmek ihtiyacındadır.
İkincisi tek bir hedef,iki ya da hatta üç alanda da öğrenme içerebilir.Öğrenilmiş davranışların çoğunda zihinsel,duyuşsal ve psikomotor özellikler vardır.
ÖĞRETİM HEDEFLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Öğretim hedeflerinin
yazılması,öğretim geliştikçe bazı değişiklikler ve ilaveler yapılmasını
gerektiren geliştirme faaliyetleridir.
Bazı durumlarda öğretim faaliyetleri
belirtilinceye ya da değerlendirme yöntemleri belirleninceye dek konunun
"gerçek" hedefleri oluşmaz.
HEDEFLERE YÖNELİK YAKLAŞIMLAR
Öğretim tasarımcıları programlanan öğretimden geliştirilen
açık hedeflerin kullanılmasında ısrar etmektedir.
Mager yaklaşımı(1984) bilişsel,duyuşsal ve psikomotor alanlar
için de hedeflerin yazılmasına uygulanmıştır.
BİLİŞSEL ALANDA HEDEFLERİN YAZILMASI
Hedeflerin yazılması konusunda belirgin iki yaklaşım vardır:
1.
Davranışsal Hedefler
2.
Bilişsel Hedefler
Öğrencinin,öğretimde belirlenen bilgi ya da becerilerde
uzmanlaştığını gösterecek davranışlar nelerdir?
Öğrencinin yapması gereken öğrenmeyi tanımlayan bir
eylem fiiliyle başlayın;
Ø ad verme
Ø uygulama
Ø düzenleme
Ø karşılaştırma
Eylem fiilinden sonra, ele alınacak konuyu tanımlayan
ders konusunu ele alın;
Ø Bir cümlede kullanılan dilbilgisi
öğelerine ad verme.
Ø Bir video kayıt cihazını çalıştırma.
Ø Birleştirmek için parçaları düzenleme.
Ø Politik konularda ifade edilen görüşleri
karşılaştırma.
Örneğin;
Grafik olarak sunulan
bilginin sınırlı cevaplar sağladığını anlar.(eylem)
Kelime işlemcide
oluşturduğu metni düzenler.(konu)
Gereken öğrenme davranışını tanımlamak için uygun eylemin
seçilmesi hedeflerin yazılmasındaki zor bölümlerden biridir.
BAŞARI DÜZEYİ
• Performans standardı ya da kriteri en
düşük düzeyde kabul edilebilir performansı gösterir.
q Ne kadar iyi?
q Ne kadar ?
q Ne kadar yeterli?
q Ne kadar eksiksiz?
Gibi sorulara yanıt oluşturur.
PERFORMANS KOŞULLARI
Koşullar,değerlendirme koşullarının oluşmasında gerekli
kaynaklardır.Bunlar değerlendirmenin yapılacağı koşulları belirler.
Örn:
• Rehber olarak hastanenin krokisini
kullanarak,%100 yetkinlikle tüm yangın söndürücülerini ve acil çıkışları
yerleştir.
• Ödev olarak verilen okumalara dayalı
olarak, eski iki uygarlığın kültürlerini karşılaştır.
• Üç dakikada,ölçüm aletini
çalıştır,sıfırla.
ü Mager türü hedefler,bu örneklerde
gösterilen hedef şeklini takip eder.
Cümleler basit ve
açık olmalıdır.
Hedeflerin
yazılmasını zorlaştırdığı ve öğrencilerin kafasını karıştıracağı için
ayrıntılardan kaçınılmalıdır.
ü Davranışsal hedeflerin belirlenmesi
için kullanılabilecek alternatif bir yaklaşım nihai ve destekleyici hedeflerin
kullanılmasıdır.
temel hedef=nihai hedef
ü Davranışsal terimlerde bu,konu için
genel amaç olarak belirtilen bütünsel öğrenme çıktısını tanımlar.Genel amaca
ulaşılabilmesi için birden fazla nihai hedefe ihtiyaç olabilir.
Örneğin;
Konu:Bilgisayar kasası
Genel Amaç:Yavaş çalışan bilgisayar için kasanın temizlenip
ayarlanması
Nihai Hedef:Kasanın temizliğinin yapılması
Nihai hedeflere ulaşılmasını sağlayan alt hedeflere destekleyici
hedefler adı verilir.
Destekleyici hedefler;
• Kasanı elektrikle bağlantısının
kesilmesi
• Topraklama yapılması
• Kasanı açılması
• Temizlenmesi
• Kasanın kapatılması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder