Bilişsel Alan
• Zihinsel öğrenmelerin çoğunlukta
olduğu ve zihinsel becerilerin geliştirildiği alandır. Bloom ve arkadaşları (1956) bilişsel alana
yönelik oldukça tanınan bir taksonomi geliştirmiştir.
• Bloom’un aşamalı sınıflaması iki
büyük grupta organize edilmiştir:
Ø bilgilerin basit şekilde hatırlanması,
Ø zihinsel faaliyetler.
Bilişsel Alan
Bloom en alt düzeye bilgi adını verir, öte yandan daha üst
zihinsel yetenekler, giderek karmaşık hale gelen beş entelektüel düzeye
ayrılmıştır; kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme.
Bilgi düzeyinde,
çoğunlukla derste bilgilerin ezberlenmesine ya da hatırlanmasına önem verilir.
Bu en düşük bilişsel düzeydir.
Ø Bilgi Basamağı: (bilgisi)
• Bilgisayarda donanım parçalarını tanıyabilme
•
Bilgisayar donanımıyla ilgili terimler bilgisi
Ø Kavrama Basamağı: (kavrayabilme, açıklayabilme, yorumlayabilme vs.)
•
Bilgisayar dersinde kelime işlem programlarının özelliklerini
kavrayabilme
Ø Uygulama Basamağı: (Yapabilme, hazırlayabilme, uygulayabilme vs.)
• Bilgisayar dersinde donanım parçalarını kurallarına uygun şekilde
çıkarabilme
• Bil. Dersinde bilgisayarın temel donanım bileşenlerinin kurulumunu
yapabilme
Ø Analiz Basamağı: (Ögelerine ayırabilme, analiz edebilme, çözümleyebilme vs.)
• Bilgisayarda verilerin nasıl işlendiğini
saptayabilme
Ø Sentez Basamağı: (geliştirebilme,, önerebilme, düzenleyebilme vs.)
•
Bil. Programlama dersinde özgün bir program
yazabilme
Ø Değerlendirme
Basamağı:
(Yargılayabilme, eleştirebilme, değerlendirebilme vs.)
•
Materyal geliştirme dersindehazırlanmış olan
powerpoint sunusunu, sunu hazırlama ilkelerine göre eleştirebilme
•
Gronlund (1985) bilişsel alanda öğretsel
hedefler yazılması için Mager’in yaklaşımına karşı alternatif bir yaklaşım
önermiştir.
•
Hem davranışsal hem de bilişsel hedefler
öğrenmeyi çıktı olarak belirler.
• Bilişsel hedef iki bölümde belirtilir:
Birincisi,genel öğretsel hedefin
yansıtıldığı cümledir.
Genel hedefler,öğrenme alanını kapsamak
üzere geniş terimlerle belirtilir.
Örneğin;
- Bir
grafiğin yorumlanması
- Bir
şiirin anlamını kavranması
- Gaz
yasalarında kullanılan terimlerin anlamlarının anlaşılması
•
Bilişsel hedeflerin ikinci kısmı ,hedefle
uzmanlaşıldığını gösterecek belirgin performans türüne ilişkin bir ya da daha
çok örnektir.
Örneğin;
- Grafiğin
yorumlanması
En fazla satılan grubun belirlenmesi
Ortalamanın altındaki grupların belirlenmesi
En fazla satış olan yılın belirlenmesi
Davranışsal
hedeflerle bilişsel hedefleri karşılaştırırsak;
BİLİŞSEL
HEDEFLER
ü Öğrenci performansını
kendine özgü,ölçülebilir terimlerle belirler .
ü Genel hedefi belirterek
bu sorunu ortadan kaldırır.
DAVRANIŞSAL
HEDEFLER
ü Hedefler öğretim aracı olmak yerine
sonuç halini alır.
ü Grafiğin yorumlanması yerine
grafikteki unsurların ölçülmesi üzerine odaklaşır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder