Bu Blogda Ara

Bilişsel Alan Hedefleri


Bilişsel Alan
      Zihinsel öğrenmelerin çoğunlukta olduğu ve zihinsel becerilerin geliştirildiği alandır.  Bloom ve arkadaşları (1956) bilişsel alana yönelik oldukça tanınan bir taksonomi geliştirmiştir.
      Bloom’un aşamalı sınıflaması iki büyük grupta organize edilmiştir:
Ø  bilgilerin basit şekilde hatırlanması,
Ø  zihinsel faaliyetler.

Bilişsel Alan
Bloom en alt düzeye bilgi adını verir, öte yandan daha üst zihinsel yetenekler, giderek karmaşık hale gelen beş entelektüel düzeye ayrılmıştır; kavrama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme.
   Bilgi düzeyinde, çoğunlukla derste bilgilerin ezberlenmesine ya da hatırlanmasına önem verilir. Bu en düşük bilişsel düzeydir. 



Ø Bilgi Basamağı: (bilgisi)

        Bilgisayarda donanım parçalarını tanıyabilme
         Bilgisayar donanımıyla ilgili terimler bilgisi

Ø Kavrama Basamağı: (kavrayabilme, açıklayabilme, yorumlayabilme vs.)
         Bilgisayar dersinde kelime işlem programlarının özelliklerini kavrayabilme

Ø Uygulama Basamağı: (Yapabilme, hazırlayabilme, uygulayabilme vs.)
      Bilgisayar dersinde donanım parçalarını kurallarına uygun şekilde çıkarabilme
     Bil. Dersinde bilgisayarın temel donanım bileşenlerinin kurulumunu yapabilme

Ø Analiz Basamağı: (Ögelerine ayırabilme, analiz edebilme, çözümleyebilme vs.)
        Bilgisayarda verilerin nasıl işlendiğini saptayabilme

Ø Sentez Basamağı: (geliştirebilme,, önerebilme, düzenleyebilme vs.)
          Bil. Programlama dersinde özgün bir program yazabilme
 
           Ø Değerlendirme Basamağı: (Yargılayabilme, eleştirebilme, değerlendirebilme vs.)
          Materyal geliştirme dersindehazırlanmış olan powerpoint sunusunu, sunu hazırlama ilkelerine göre eleştirebilme
          Gronlund (1985) bilişsel alanda öğretsel hedefler yazılması için Mager’in yaklaşımına karşı alternatif bir yaklaşım önermiştir.
          Hem davranışsal hem de bilişsel hedefler öğrenmeyi çıktı olarak belirler.
         Bilişsel hedef iki bölümde belirtilir:

    Birincisi,genel öğretsel hedefin yansıtıldığı cümledir.
    Genel hedefler,öğrenme alanını kapsamak üzere geniş terimlerle belirtilir.

Örneğin;
  • Bir grafiğin yorumlanması
  • Bir şiirin anlamını kavranması
  • Gaz yasalarında kullanılan terimlerin anlamlarının anlaşılması
       Bilişsel hedeflerin ikinci kısmı ,hedefle uzmanlaşıldığını gösterecek belirgin performans türüne ilişkin bir ya da daha çok örnektir.
Örneğin;
  • Grafiğin yorumlanması
En fazla satılan grubun belirlenmesi
Ortalamanın altındaki grupların belirlenmesi
En fazla satış olan yılın belirlenmesi
Davranışsal hedeflerle bilişsel hedefleri karşılaştırırsak;

BİLİŞSEL HEDEFLER
                             

  ü Öğrenci performansını kendine özgü,ölçülebilir terimlerle belirler . 
 ü Genel hedefi belirterek bu sorunu ortadan kaldırır.

DAVRANIŞSAL HEDEFLER
ü Hedefler öğretim aracı olmak yerine sonuç halini alır.
ü Grafiğin yorumlanması yerine grafikteki unsurların ölçülmesi üzerine odaklaşır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder